2015.
szeptember-december A 652-es épp délelőtti pihenőjét tartotta. Ez
az Ikarus 280.15-ös 1985. december 6-án került állományba BZ 08-96-ként.
1990-ben kapta az AKD-652 rendszámot, 2000-ben pedig vázcserés felújítást,
Rába D10 UTS 180 motort (az eredeti Rába-MAN D2156
HM 6U helyett), valamint Voith 852.2 automataváltót
a korábbi Praga 2M70 helyett. 2015 decemberéig
közlekedett. A 652-n kívül az AKD-670 is itt tanyázott. 1987. május
8-án került állományba, eredetileg BY 09-76 rendszámmal, 2000-ben szintén
vázcserés felújításon, valamint motor- és váltócserén esett át. Két hónappal
korábban, októberben került leállításra. Hamarosan befutott az 54-esen egy kecskeméti is. A két
kocsi már a múlté, a 817-es MAN még közlekedik. A kecskemétivel elmentem Majláthra,
hogy az ideiglenes végállomáson is fotózzam egy kicsit. A 2002-ben beszerzett 68 darab MAN (6 db. NL223, 20 db.
SL223 és 42 db. SG263) így 13 év után kezdett egyre leharcoltabbá válni,
viszont a 426-os üde színfoltként kapott egy felújítást. Azóta több társa (Neoplanok is) csatlakoztak hozzá, a felújítások
minősége azonban elég változó. A fotó az Endrődi Sándor utcai
megállóban készült. Újgyőri főteres életképek
egy kecskemétivel, valamint a 411-essel, a legelső miskolci Ikarus
435-össel. Néhány kép erejéig térjünk vissza a Reptérre. A repteres viszonylatokon munkanap manapság is
sűrűn előfordulnak MAN SG-k, köztük
a képen látható járművek is. Ellenben ez a két busz típustársaikhoz hasonlóan már nem
közlekedik. Jobboldalt látható, hogy a kijelzők már hamarabb kezdték
feladni a küzdelmet, pl. 14-es helyett az ekkor már fél éve nem létező
14H került kiírásra. A volánnál is nagy Ikarus-irtás történt az elmúlt két
évben, de ez az Ikarus 280-as csuklósokat (egyelőre) még nem érintette
jelentősen. Időközben amúgy helyszín szempontjából a Búza térre
váltottunk. Az AKD-661, az utolsó Praga
váltós Ikarusunk ekkoriban a 43-as viszonylat törzsjárműve volt
munkanapokon. Egyik délután a kétórai műszakváltáskor a Takatánál is körbefotóztam. 1987. május 8-án vette
állományba az MKV BY 09-67 rendszámon, 1999-ben 133 kW-os Rába D10-es motort
kapott. 2006-2013 között az Ingyenes Cora járat
törzsjárműve volt, 2015 decemberében állították le. Az első miskolci Ikarus 435-ös, a nagy klasszikus
EEG-411-es is őszig húzta: november 10-én a 14-esen és 14Y-on utaztunk
vele és fotóztuk a BOP-325 társaságában a Repülőtéren, másnap, 11-én
pedig elérkezett az utolsó munkanapja is a búza téri 4-es viszonylaton.
Utolsó közforgalmú járatában 2015. november 11-én 17.40-kor indult
Görömbölyről, 22 év alatt közel 1 millió kilométert futott. 1978 és 1993 között kizárólag az Ikarus 260-as szóló és
280-as csuklósokból állt a Miskolci Közlekedési Vállalat buszállománya, ezt
az egyeduralmat törte meg 1993. december 7-i érkezésével a 411-es. A DAF
motorral és Voith váltóval szerelt busz hosszú
évekig a tiszais 1, 1A, 101, 101B, 21 vonalakon
teljesített szolgálatot. A 411-est hamarosan, 1994. január 31-én követte a szóló
Ikarus 415-ös is: EKG-859 rendszámon, szintén DAF motorral, de Voith váltóval az avasi viszonylatokon kezdte meg a
szolgálatot. Egy ideig ezek jelentették „az új busz”-t, a sorozatkocsik 1998-2000
között érkeztek immár az MVK új színterve szerint fényezve, Rába D10-es
motorral, ragasztott üvegezéssel, elektronikus kijelzőkkel. Külsejükben
a legkomolyabb változás 2009-2010-ben történt, amikor sárga-kék lett a
homlokfaluk. A 859-es 2016. január 8-án közlekedett utoljára az Auchan 1
járaton. Nem gondoltam, hogy még valaha összejön egy Ikarus 280-as
fotó Martinkertváros és Szirma között, de sikerült. Ellenben az Újgyőri
főtér ekkoriban nagy 280-as tanyának számított. De azért egy olyan MAN is téblábolt itt, ami szintén nem
közlekedik már Miskolcon: a 787-es (ICC-948) manapság NUP-093-ként az ÉMKK
színeiben koptatja a Debrecen környéki aszfaltot. Az adventi villamost inkább januárban fotóztam,
decemberben csak ez a két felső-majláthi fotó
készült. És ha már Majláth: néhány kép
az építkezés különböző stádiumáról. Az oldalt néhány fővárosi képpel fejezem be.
Egyrészt az 1-es villamos vonaláról. Másrészt a Móricz Zsigmond körtérről a fonódó
előtti állapotban. Harmadrészt pedig a Petőfi híd budai
hídfőről. |