Kalandozás a Tátrában 2015 nyarán, két év után ismét
eljutottam a Magas-Tátrába, ezúttal kifejezetten a Tátrai Villamosvasút (TEZ
- Tatranská elektrická zeleznica) fotózása
volt cél. Öcsémmel úgy időzítettünk, hogy a nyaranta rendszeresen közlekedő
nosztalgia szerelvényt is kipróbálhassuk. Kassán volt egy kis idő az
átszállás miatt, ezért terepszemlét tartottunk. A villamospálya felújítása
továbbra is tartott, így az állomás előtti téren ez a látvány fogadott
minket. A lezárt belváros hasonlóan látványos
volt, mint pár éve Miskolcon. A villamos- és trolipótlók, valamint a
városi és elővárosi buszok a párhuzamos utcákba lettek száműzve. A déli irányba továbbra is a Nám.
osloboditel’ov-nál kialakított ideiglenes végállomásról indultak a
Tatra KT8D5-ök Még két kép a helyközi buszállomásról.
A kassai régióban a fellengzős nevű Eurobus nevű cég
szolgáltat, többségében Irisbus Crossway típusú járművekkel, de azért
akad még egy-két régebbi Karosa is. Na, ennyit Kassáról, két hónappal korábban úgyis voltam már
itt. Ezután a Kassa-Pozsony fővonalon
fekvő Poprádig személyvonatoztunk, azonban pont nem sikerült kifognunk
egy emeletes motorvonatot, hanem hagyományosabb, 163-as mozdony által
továbbított szerelvénnyel érkeztünk. Poprád a Magas-Tátra kapuja, komoly
forgalommal. A nagyvasúti vágányokra merőlegesen, egy viadukton
helyezkedik el a Tátrai Villamosvasút végállomása. Eredetileg a vonatok a
felvételi épület mellől indultak és Velká városrész utcáin vezettek a
sínek a városhatárig, az új végállomást 1991-ben adták át, azóta lakott
terület érintése nélkül érkeznek a Tátrából a vonatok. Ez a szerelvény a kocsiszínbe indult.
Kicsit kihúzott az állomásról, majd az ellenkező irányba, a viadukttal
párhuzamosan elkezdett leereszkedni, hogy aztán áthaladjon alatta, és
egyenesen a nagyvasúttal közös depóba távozzon. Nem sokkal később a másik
szerelvény is elindult, azonban már fel a hegyre, turistákkal a fedélzetén. Hamarosan mi is így tettünk, azonban
előtte még el kellett foglalnunk a szállást, és közben a buszállomás is
útba esett. A helyi- és helyközi közlekedést a SAD Poprad végzi, a fenti
képeken a sűrűnek egyáltalán nem nevezhető helyi viszonylatok
(pedig van egy nagy lakótelep a város szélén) jellemző típusai
láthatóak. A legkülönlegesebb a Troliga Bus Sirius típusú emeletes,
melyből 2011-ben két példány állt forgalomba: az egyik a képen látható
piros, a másik a helyi flottaszínnek számító kék-fehér színben. Két kép a helyközi közlekedés kicsit
jellegtelen buszairól is. Délután nekivágtunk a Tátrának. Az
előrejelzések ellenére beborult, de nem baj, mert így fotózhattunk az
erdő közepén lévő Felsőhági állomáson, ahol napsütés esetén a
fák árnyékai miatt ez lehetetlen lett volna. A hangulatos, eldugott állomáson
még vonatkereszt is van. Az üzem egyszerre tekinthető
villamosnak, helyiérdekű vasútnak, és a keskeny, 1000 mm-es nyomtáv
miatt kisvasútnak, miközben az üzemeltető az állami vasúttársaság.
1904-ben itt közlekedett Magyarország első trolibuszjárata
(Poprád-Ótátrafüred), de ez nem bizonyult hatékony megoldásnak. A Tátrai
Helyiérdekű Villamos Vasút (THÉV) első szakaszát 1908. december
20-án adták át Poprád és Ótátrafüred között. 1911 augusztus 16-án helyezték
üzembe az Ótátrafüredről Tátralomnicra, illetve Tátraszéplakra vezető
vonalat, majd 1912. március 12-én készült el a Széplakról Csorbatóig tartó
szakasz. Az I. világháború után csehszlovák tulajdonba került, ezután TEVD
felirattal jártak a kocsik, majd 1948-ban államosították, azóta a
(Cseh)szlovák Vasút üzemelteti. A járművek kezdetben Ganz gyártmányúak
voltak, később megjelentek a csehszlovák motorkocsik. 1962-70 között
érkezett meg a T3-as villamosokra emlékeztető 18 darab, háromrészes CKD
gyártmányú, EMU 89.0 sorozatú csuklós motorkocsi, a klasszikus elektricska,
ami évtizedekig meghatározta a Tátra közlekedését. Azonban már nem utazhatunk azokkal a
vonatokkal, mivel a kétezres évek elején felváltották őket a Ruttkai
Járműjavítóban összeszerelt Stadler GTW 2/6 típusú alacsonypadlós
motorvonatok. 2000-2002 között 14 kocsi állt forgalomba (425.951-964), majd
2006-ban mégegy (425.965). |