2015. nyár A CNG-s MAN-ek közelgő forgalomba
állása a régi Ikarusok fotózására késztetett. Egy augusztusi délután
Martinkertváros felé vettem az irányt, hogy többek között a vasúti
felüljáróról lecsorgó Ikarusokat fotózzam. A 3A-n lévő két kocsiból a másik is
Ikarus volt, AKD-530. Nem sokkal korábban tért vissza egy hosszabb leállás
után, így egy rövid ideig ismét négy hadra fogható Ikarus 260-asa is volt az
MVK-nak (530, 541, 547, 590). Két fotó a Forgács Antal utcában, itt
2006. október másodika óta van buszközlekedés, először a 3B, majd 2007.
január elsejétől a 3A viszonylat által. Egyébként a menetrendváltás óta
a 3A meghosszabbított útvonalon, újra a Berzsenyi Dániel utcáig közlekedik,
kérdéses sikerrel, ugyanis a néhány ember számára pozitív változás a hurokban
körbeutazó többségnek időveszteséget okoz. És mivel még többe is kerülne
így az üzemeltetés, ezért cserébe a teljes viszonylaton ritkítás volt. A városrész másik szélén, a Csokonai
utcában szintén megvártam mindkét buszt. Érdekesség, hogy a ’90-es évek
elején az akkor itt közlekedő 23-as délelőtt az egyik, délután a
másik irányban járta körbe a hurokútvonalát, az ellenkező irány
megállóinak a nyoma a mai napig megvan. A fenti két képen konkrétan a
Csokonai utcai megálló”pár” látható. A martinkertvárosi vasúti felüljárón
is fotóztam, ugyanis tervben van a környék teljes átépítése a Tiszai
pályaudvarral együtt. Bár ezen sorok írásakor épp nincs erre pénz, a
háttérben látható, hogy a bontások már korábban megkezdődtek. Ez pedig már a belváros széle, a
Vízügyi igazgatóság megálló. Ezután átettem a székhelyemet az Avas
árnyékába, a Ruzsinszőlő megállóba. Érdekesség, hogy az egy-két
órája még Szirma felé közlekedő 651-es ismét feltűnt, ezúttal a
29-esen. Ellenben ex-kecskeméti kocsira
számítottam, ekkoriban a vonal jellemző járművei voltak. Ikarus
280-ból egyébként ekkoriban már csak az AKD-651, 652, 658, 661, 670, 694, 707
(661: eredeti váz, D10-es motor, Praga váltó; többi: vázcserés D10-es
motorral és Voith váltóval; 707: ráncajtós), valamint a hat kecskeméti közlekedett
Miskolcon. Egy gyors váltás Diósgyőrbe: a
végállomásához közelítő AKD-541-es. Most pedig következzen egy nagyobb
lélegzetvételű fotózás az Avason. A 34-es hosszabb útvonalon és teljes
üzemidőben közlekedik az Avas kilátó és Bodótető között, a 30-asról
már volt szó, a 29-esen és a 32-esen pedig csak kisebb-nagyobb ritkítások
történtek. A 35R új viszonylat, a csak hajnalban
és este közlekedő 35É-t váltotta. A 35R a Sályi utcai megálló
érintésével, valamint a Repülőtérig meghosszabbított útvonalon
közlekedik, és napközben is van pár indulása. A Szentpéteri kapu közvetlen
elérésére lenne igény, de nem így, napi néhány járattal. Neoplanokkal még ma is nagy számban
találkozhatunk, a néhány megmaradt MAN SL 223-ast viszont már nagyítóval kell
keresni. További képek, köztük a legnagyobb
fogás a GTH-775-ös Ikarus 435-ös, ez a típus már nem közlekedik Miskolcon. Akárcsak az Ikarus 260-as, melynek
utolsó példányai ekkoriban az avasi áruházi járatok jellemző
járművei voltak. Váltás a Tapelágra. Itt is sikerült kifogni
egy 435-öst, illetve látható, hogy a meghosszabbított 14-es régi végállomása
is feltüntetésre került a kijelzőkön. Indult egy 14Y jelzésű viszonylat
is: napi néhány 14-es a Búza tér érintésével közlekedik, egy-két embernek
könnyebbséget, párszáznak pedig jóval hosszabb menetidőt okozva. De
legalább az üzemeltetési költség is több a felesleges betérő miatt.
Jobbra: az utolsó miskolci Praga váltós Ikarus 280-as, az AKD-661 ekkoriban
még szorgalmasan rótta a köröket. Tavasszal nagyon megtetszett a
görömbölyi templom előtti fotóhely, ezért nyáron Ikarusok megörökítésére
is felhasználtam. Ugyanazok a buszok a Búza téren.
Manapság szinte 100%-ban a zöld-fehér CNG-s MAN-ek terepe a hely, utólag
furcsa ennyi kék járművet látni itt. Végül még egy csoportkép. |