2015. tavasz
(II. rész)

Előző oldal

Ugyanott egy normál forgalmi kocsi is, amúgy ez az a szakasz, ahol csak midi közlekedhet. A 2015-ös nyári menetrenddel komoly, nem túl pozitív, járatritkítással egybekötött változások léptek életbe, ezért a tavasz az eredeti állapotok megörökítéséről szólt. Az időrendet most egy kicsit fel fogom rúgni, inkább vonalak szerint rendezem a képeket, így ne lepődjön meg senki, ha az egyik pillanatban már zöldellő fákat lát, míg a következő kép még szinte téli hangulatot áraszt.

Szóval a 2014-ben létrehozott hosszú 38-as fel lett darabolva, így két Plasma helyett már egy is elég rá. A Bodótetőre mindkét irányban betértek a kocsik és a félórás követés mellett a két, ellenirányban közlekedő Plasma kb. pont ugyanakkor, kis szerencsével ezt sikerült megörökítenem a Vologda városrészen.

A Bodótetőre a félórás 38-as mellett csúcsidőben a szintén félórázó 34-es sűrítette a követést 15 percre. Azonban a 34-sre kiálláshoz az Arany János utcától 38B jelzéssel közlekedett csonkajárat.

 

15 perc múlva jött a 38-as, illetve kettő is, egyik a Tampere, másik az Avas felé. Ráadásul pont volt két üzemképes Plasma is, egyéb esetekben kényszer megoldásokra volt szükség a belső szolgálatú mikrobusz alkalmazásával vagy a viszonylat megosztásával. A nyári menetrendben az utóbbi véglegesedett, a 38-as csak az Avas kilátó és a Malomszög utca között közlekedik (továbbra is félóránként), így egy busz is elég a viszonylatra, bár néha még annyi Plasmát sem sikerül kiadni.

A Bodótetőre teljes üzemidőben az Avas kilátóig hosszabbított és immár mindkét irányban a Sályi u. felé közlekedő 34-es jár csuklóssal, a plusz teljesítményt a 32-es ritkításával fedezve.

 

Ezáltal a 38B is megszűnt, illetve 22 év után az Arany János utcai végállomás is.

Még egy kép MAN-nel is. Manapság, egy évvel a kép készítése után már ritkaságszámba megy az SL, Ikarus 415-ös pedig már nincs is.

 

A Tampere városrészre a Búza térről 28-as jelzéssel indult viszonylat, ez a szám sosem volt még használva Miskolcon.

A 31-es és 34-es kilátóig hosszabbítása miatt az Avas városközpont, mint végállomás ismét megszűnt. Megpróbálom röviden összefoglalni a 34, 38, 38B vonalakkal kapcsolatos variálgatásokat, az utóbbi években volt belőlük pár. A 34-es viszonylat 1980-ban indult meg, az avasi lakótelep építésével kapcsolatos folyamatos változásokat most inkább hagyjuk. A lényeg, hogy 1994. június elsejére kialakult a klasszikus, maival egyező, csak kicsit rövidebb Avas városközpont-Bodótető útvonal, csúcsban 7-8, csúcson kívül 20, hétvégén 20-25 perces követéssel, vegyesen szóló és csuklós járművekkel. 1993. november 15-én az Arany János utca és a Tampere városrész között beindult a 38-as, csúcsban 10, azon kívül 25 perces követéssel. Kezdetben a két Ikarus 546-os kisbusz járt a vonalon, de rendkívül megbízhatatlanok voltak, ezért rövidesen megjelent a normál szóló busz, csúcsban 20 percesre ritkítva. 2006. június 16-tól a Kazinczy utca felújítása, díszkövezése miatt a 34-es az Avas irányában is a Centrum felé terelve közlekedett, az Arany János utca pedig az addigihoz képest az ellentétes irányba lett egyirányú, így a 38-as belvárosi hurokútvonala is megfordult. November 2-től átadták a Kazinczyt, a 34-es ezután mindkét irányban a Villanyrendőr felé közlekedett. 2007. január elsejétől lépett érvénybe az új vonalhálózat és menetrend, ahol spórolás és racionalizálás címszóval elkezdődött a miskolci tömegközlekedés leépítése: a 38-as megúszta kisebb ritkítással, a 34-es viszont fővonalból egy kis peremkerületi kiszolgálójárat lett a Búza tér és a Bodótető között, 20-30 perces követéssel. A lakosság nyilván tiltakozott, annyit sikerült elérniük, hogy szeptember 1-től a Búza helyett az Arany lett a belső végállomás. Ez a rend viszonylag sokáig, négy évig fenn állt, közben megjelentek a Plasma midik is a két vonalon. 2011. június 16-tól összevonták a két viszonylatot 38-as jelzéssel az Arany János – Tampere – Centrum – Bodótető – Villanyrendőr - Arany útvonalon, kb. félórás követéssel. A 34-es jelzés megszűnt, azonban útvonalán hajnalban és késő este, amikor már a Tampere nem igényel buszt, illetve csúcsban a nagyobb bodótetői utasforgalom miatt 38B jelzéssel indult betétjárat. 2012. március elsejétől újabb szöget vertek a miskolci tömegközlekedés koporsójába, ennek részeként a 38B helyett újraindult a 34-es az Avas vk. és Bodótető között, de csak csúcsban félóránként, az Avas felé az Ifjúság utcán, lefelé a Sályi utcai megállón át. 2014. április 14-től beindult a Hideg soron is a buszközlekedés, a 38-as ezentúl az Avas kilátó – Hideg sor – Bodótető (mindkét irányban) - Villnyrendőr/Centrum – Tampere útvonalon közlekedett, a 38B pedig újraindult, hogy a 34-es kezdő/végzős kocsijai ne üresen menjenek a Bodótetőre/ről (előtte az ott végződő 38-asból/ba szereltek át). Az utóbbi években tehát állandó volt a változás, ilyen az, amikor folyamatosan cserélődő, hozzá nem értő emberek vezetnek egy közlekedési vállalatot.

Avasi csendélet, Ikarusokkal a háttérben.

 

A 31Y is megszűnt, így különösen örülök, hogy Ikarust is sikerült fotózni a viszonylaton. A 31-es 1980. június elsején indult az Avasi lakótelep (a mai vk.) és a Tiszai pu. között. 1984. június elsejétől útvonala az Avas kilátóig hosszabodott, majd több, mint húsz év után, 2007. január elsejétől változott. A cél az volt, hogy a III. ütem helyett a II.-t (vk., Sályi u.) érintse, és így a 33, 34 elvétele miatt biztosítsa II. ütem – SZTK kapcsolatot. Eredetileg a Hejő-parkba közlekedett volna, de végül szerencsére „meglátták” az egyetemet, a Hejőbe pedig a 14-es megosztásával létrejött 14H indult be. Ezzel elveszett a III. ütem kapcsolata a Tiszaival és az SZTK-val, viszont előnye volt, hogy az egyetem közvetlenül elérhetővé vált az Avasról és a Tiszairól. A probléma viszont csúcson kívül, hétvégén és főleg a nyári szünidőben jelentkezett, amikor iszonyat nagy teljesítmény ment teljesen feleslegesen, pazarlóan (1-2 utassal) az Egyetemvárosba, hiszen ekkoriban 8-15, de még hétvégén is a ma már szinte hihetetlen (pedig csak pár éve volt) 12-20 perces követéssel közlekedtek a buszok. Ez is jó példa az MVK rugalmatlanságára, hiszen ilyenkor lehetett volna betétjáratozni, de hát a full üres buszok senkit nem érdekeltek, egyszerűbb volt más, kihasznált járatokat ritkítani. Végül 2012. március elsejétől a viszonylatot visszavágták az Avas városközpontig és a követés is jelentősen ritkult: csúcsban 15, azon kívül 20-30 percre, munkanap továbbra is csuklós, hétvégén vegyesen szóló-csuklós üzemmel. És ennek még örülni is kellett, mert eredetileg azt tervezték, hogy csak időszakosan, reggel és délután közlekedett volna. A III. ütem természetesen folyamatosan reklamált, de szokás szerint csak látszatmegoldásokra futotta: még az önkormányzati választások miatt 2010. szeptember 13-tól közlekedett kísérleti járat 31A jelzéssel az eredeti útvonalon, óránként, ennek következtében kihasználatlanul, ezért december 22-én meg is szűnt. Majd 2014. június 16-tól az InterCity vonatokhoz csatlakozva óránként egy 31-es 31Y jelzéssel továbbközlekedett az Avas kilátóig, szétverve a közös szakaszon a követést. Most pedig, pont egy év után a 31Y is megszűnt. A 31-es ugyan meghosszabodott a kilátóig, de ritkábban (20-30 perc), és ebből óránként egy (IC-hez hangolt) járat 30-as jelzéssel közlekedik a Szentgyörgyi és a Miskolctapolcai úton keresztül. Ez azt jelenti, hogy a nemrég még 8-15 percenként közlekedő 31-es manapság a nap nagy részében óránként egyszer jár.

 

Ezt a két egymás utáni, hosszabb hangvételű képaláírást pihenjük ki két Leszih utcánál készült Ikarusos fotóval. Az AKD-590 volt az utolsó szívómotoros - Praga váltós Ikarus Miskolcon, szeptemberig közlekedett. És ha már az elmúlásnál járunk, a tavasz folyamán szép csendben az Ikarus 412-esek is elbúcsúztak Miskolctól, az utolsó HFC-310 volt április 14-én, a 8-as viszonylaton.

 

Két Neoplan a 35-ösön, csakhogy ilyen is legyen.

És akkor vissza a 31-eshez: egy Avas vk. kiírással felfelé küzdő 435-ös az Ifjúság útján.

 

AKD-651 a Szigligeti téren.

HDF-368 nem messze az előző helyszíntől. Szóló kocsi lévén ez már hétvégi kép.

 

 

És le is értünk a másik végállomásra, a Tiszai pályaudvarra.

ű

És ha már itt vagyunk, folytassuk egy szintén innen induló, szintén megszűnő viszonylattal, az 1A-val.

 

Két Neoplanos kép a Petőfi téren. Az 1-es és az 1A-s 15-20 percenként járt munkanap, így a Tiszai és a Diósgyőri Gimnázium között a közös követésük 7-10 perc, ami megfelelő volt. Eredetileg a villamos felújítása után teljesen megszűnt volna a párhuzamos buszközlekedés, és a Kiliánig beindult volna az 1A-s villamos. Ehhez képest csak az 1A-s busz szűnt meg, az 1-es 15-20 helyett 12-15 percenként jár és munkanap is a Selyemrét felé közlekedik (hétvégén maradt a 15-20 perces követés, tekintve, hogy ilyenkor eddig sem járt az 1A-s). Új viszonylat indult 54-es jelzéssel a Repülőtér és Felső-Majláth között, munkanap félóránként, így természetesen nem igazán lehet hangolni az 1-essel. Az 1-es villamos a 2-es rovására sűrűbb lett (felesleges volt a Vasgyárba a 6 percenkénti villamos), így a közös szakaszon már nem felváltva járnak, hanem két 1-esre jut egy 2-es, bár a közös követés összességében ritkább lett egy kicsit. De ami még felháborítóbb, hogy az elmúlt egy évben folyamatosan tovább ritkították, az 1-es villamos menetrendjében csúcsidőben továbbra is az van hazudva, hogy 4-6 percenként közlekedik, a valóságban nem ritka, hogy 8-10 perceket is kell várni, mintha vasárnap lenne.

 

Vologda városrész, háttérben egy 38-ason közlekedő Plasmával.

BRU-108, egy volános Ikarus 260.32-es, valószínűleg az egyik bükkszentkereszti piros MAN-t pótolta.

Egy szép kép a Szent Anna téren.

 

A buszok egyhangúságát két villamos szakítja meg.

Gyula utca. 1962-1964 körül már közlekedett 1A jelzésű betétjárat a Tiszai pu. és a Táncsics tér között, majd legközelebb 1969-ben lehet 1A viszonylattal találkozni, de ekkor már egy megállóval rövidebb útvonalon, a Kiliánig közlekedett, mint most, csak ugye akkoriban még az azóta sétálóutcásított Széchenyi utcán közlekedtek. 1977-ben megszűnt, helyette az 1-est sűrítették, de 1992. június elsején újraindult a Tiszai pu. és Berekalja között, az 1-es rovására, kb. 15-30 perces követéssel. 2007. január elsejétől a Tiszai és Felső-Majlát között közlekedett az 1-essel 1:1-ben hangolva, a közös követésük napközben 4-10 perc volt. 2007. szeptember elsején módosult az útvonala, a József Attila helyett a Selyemréten át közlekedett. 2012. március elsejétől a Diósgyőri Gimnáziumig rövidítették, majd azév június 16-tól megszűnt a hétvégi közlekedése. Kezdetben az Irinyi utcai megálló érintésével hurokban fordult, majd 2013. szeptember elsejétől csak simán keresztben a főúton, mint a ’70-es években, illetve kora reggel/késő délután néhány járat Felső-Majláthtól/ig közlekedett, mivel egyes buszok ott éjszakáztak.

 

Két kép a kiliáni végállomás leszállóhelyén, a két végállomás kiírásával.

Következő oldal

Főoldal